Lage Rugpijn massage

ontspanningsmassage Beuningen 4

Heel veel mensen hebben een ‘zeurende’ rugpijn die maar niet over wil gaan. De oplossing zit echter niet in een pijnstiller of ontstekingsremmers.

Pijn in de rug, iedereen heeft er wel eens last van. Lage rugpijn ook wel spit genoemd, is pijn in het gebied tussen de onderste ribben en de billen, met uitstraling of tintelingen in de benen. De pijn kan erg hevig zijn, vooral tijdens het bewegen. Lage rugpijn komt veel voor, mensen van alle leeftijden kunnen er last van hebben.

In de praktijk zijn rugklachten het meest voorkomende pijnsyndroom. Uit onderzoek blijkt dat 90% van de rugpijnklachten vallen onder niet-specifieke klachten. Dit wil zeggen dat de arts, na onderzoek, geen medische aanwijsbare reden kan vinden voor deze rugklachten. Er is wel pijn, helaas geen oorzaak? Veel rugklachten, vooral de niet medische aanwijsbare klachten, zijn afgeleide klachten. De pijnklachten worden veroorzaakt door een pijnpunt op een andere plaats in het lichaam, maar uiten zich bijvoorbeeld in de onderrug. Deze afgeleide pijnklachten zijn vaak goed te behandelen met verschillende massagetechnieken en eenvoudige oefeningen.

Spierknopen geven vaak rugpijn. Pijnlijke plekken in de rug of op andere plaatsen in ons lichaam voelen vaak als een ‘knoop’ aan. Dit is een spierverharding, een plek waar zich afvalstoffen hebben opgehoopt. Deze spierverharding vermindert een goede doorstroming en moet dus los worden gemaakt om de rugpijn weg te nemen. Het verhelpen van deze verhardingen kan vaak met massage gebeuren.

Massage is dermate effectief, dat een derde van de patiënten zegt dat de pijn na tien weken behandeling geheel verdwijnt of zeer sterk afneemt. Wetenschappers gaan ervan uit dat ontspanningsmassage of een ‘structurele massage’ (een therapeutische massage met als doel het hele lichaam weer in balans te brengen) even effectief is als andere niet-farmacologische therapieën, zoals acupunctuur, lichaamsbeweging en yoga.

Afhankelijk van de ernst van de rugpijn kan het nodig zijn om diverse massagebehandelingen te ondergaan voordat u duurzame verlichting van uw rugpijn ervaart. We kunnen de juiste frequentie samenstellen van de behandeling afgestemd op uw gesteldheid.