Bindweefsel massage

Bindweefsel-massage-4

Het principe van bindweefsel massage berust op het beïnvloeden van inwendige organen, spieren, gewrichten en bloedvaten door massage van bindweefselzones. Door de segmentale opbouw van het lichaam vindt er prikkeloverdracht plaats van orgaan naar spieren, van een orgaan naar het orthosympatisch zenuwstelsel en van de huid, spieren en het skelet naar een orgaan. Elke prikkel afkomstig van een functioneel ontregeld inwendig lichaamsdeel manifesteert zich in dat deel van het lichaamsoppervlak, dat volgens de segmentale innervatie overeenkomt met het gestoorde lichaamsdeel. Tijdens de massage krijgen de zenuwen in het huidgebied een prikkel, die doorwerken naar bepaalde organen. Als een orgaan minder goed functioneert, is dat in de corresponderende zone op de rug voelbaar in de vorm van een verhoogde spanning van de huid. Door bijvoorbeeld op de rug de zone te stimuleren die bij de lever hoort, wordt de leverfunctie verbeterd en kunnen klachten die vanuit dat orgaan komen afnemen. Door de bindweefselmassage wordt de huid in de gespannen zones weer losser en beter te verschuiven. Bindweefselmassage is ook een massage, gericht op het verbeteren van de huidconditie. De huid is ons belangrijkste en grootste orgaan. Spier- en pees problemen zijn niet altijd alleen de oorzaak van een verminderd functioneren. Een huid die met de onderliggende weefsels is verkleefd kan wijzen op een storing in het lichaam. Door middel van stevige massagegrepen in het bindweefsel wordt de doorbloeding geactiveerd, en onderhuidse spanningen en verkleving verdwijnen. Door de behandeling komt het onderhuidse bindweefsel weer los en worden de inwendige organen, spieren, gewrichtskapsels en bloedvaten beïnvloed. Een stevige vorm van bindweefselmassage wordt ook wel ingezet bij het behandelen van cellulitis.

Voor welke problemen wordt het gebruikt?

Bindweefselmassage kan een positief effect hebben op verschillende klachten zoals hoofdpijn en migraine, buik en borstkas aandoeningen, maag en darm aandoeningen, doorbloedingsstoornissen, chronische verkoudheid, aandoeningen aan het bewegingsapparaat, gewrichtsproblemen en slapeloosheid. De technieken hebben een positief effect op een verslapte of slecht doorbloede huid en op cellulitis, striae en littekenweefsel.

De massage

Een bindweefselmassage begint met een gesprek waarin de masseur zal vragen naar de klachten en de algemene gezondheid (gratis). Daarna begint de behandeling met het onderzoek van de rug terwijl de cliënt zit. Tijdens het onderzoek wordt bepaald welke zones aandacht nodig hebben tijdens de massage. Vervolgens vindt de bindweefselmassage liggend op een tafel plaats. De masseur behandelt vaak niet alleen de rug, maar kan ook grepen uitvoeren op de ledematen, de romp of in het gezicht. De massage duurt tien minuten tot maximaal drie kwartier. Bij klachten zijn vaak meerdere behandelingen nodig om deze te laten afnemen. De aanraking tijdens een bindweefselmassage varieert van oppervlakkige strijkingen met de vingertoppen tot het rollen van de huid. Met het rollen wordt het bindweefsel vrijgemaakt van de onderlaag en worden verklevingen opgeheven. Een derde techniek die wordt gebruikt is het trekken van sporen in de huidplooien met de vingertoppen. De doorbloeding van de huid en de conditie van het bindweefsel verbeteren door de massage. De stevigere grepen kunnen aanvoelen als een scherpe pijn. Het kan daarom prettig zijn om de bindweefselmassage direct te laten volgen door een ontspanningsmassage.

Reacties op de massage

Bindweefselmassage wordt door sommige mensen als onprettig of pijnlijk ervaren. Ook is het mogelijk dat er een heftige reactie optreedt na de massage, waarbij de huid rood wordt. Daarnaast kan vermoeidheid optreden na de behandeling. Deze eventuele bijwerkingen zijn binnen een etmaal weer verdwenen. Bindweefselmassage kan met verschillende intensiteit worden uitgevoerd afhankelijk van uw gevoeligheid. Het kan een zeer heftige prikkel zijn en daardoor ook heel effectief en na een aantal behandelingen merkt u ook snel resultaat. U raakt “losser” in uw vel en dat heeft in veel opzichten positieve invloed. Over het algemeen zijn er meerdere behandelingen nodig om de doelstelling te bereiken. Na enige behandelingen leert uw lichaam de prikkels gunstig te interpreteren, waardoor de gewenste effecten sneller optreden. De behandelingen zullen daarom rustig beginnen en steeds verder worden uitgebouwd.