Triggerpoint therapie

‘Triggerpoints’ zijn de medische benaming voor pijnlijke ‘spierknoopjes’. Deze punten blijken de meest voorkomende directe oorzaak van pijnklachten in het menselijk lichaam. De triggerpoints liggen vaak op een andere plek dan waar de symptomen zich bevinden en slechts weinig zorgverleners weten dit. Wat dat betreft is het niet vreemd dat miljoenen mensen in Nederland ergens last van hebben, zonder dat iemand daar de vinger op kan leggen.

De triggerpoint-therapie kan snel en eenvoudig een oplossing bieden voor mensen die langdurig pijn ervaren, – pijn die wordt veroorzaakt door zogenaamde ‘triggerpoints’, dat zijn spierknopen ontstaan in een bepaalde spierstreng ergens in het lichaam. Deze plek is pijnlijk bij druk en kan een karakteristieke uitstralingspijn doen ontstaan. De patiënt herkent in de uitstralende pijn zijn klacht. Triggerpoints zijn voelbare plekken in het spierweefsel die plaatselijk of op een andere locatie pijn veroorzaken. Het zijn spiervezels die continue in aangespannen toestand zijn waardoor lokaal de bloedcirculatie belemmerd is en afvalstoffen zich ophopen met alle gevolgen van dien. Door de verkramping zal de spier verkorten en pijn veroorzaken aan de aanhechtingspunten. Ook wordt de pijn via de myofascia (het vlies om de spier) geleid naar andere delen van de spier.

Wat zijn triggerpoints?

Iedereen heeft triggerpoints, alleen hoef je er niet altijd last van te hebben. Triggerpoints hebben diverse oorzaken zoals bijvoorbeeld; ongelukken, valpartijen, operaties, blessures en overbelasting. De symptomen kunnen de volgende vormen aannemen: spierstijfheid, duizeligheid, hoofdpijn, oorpijn, keelpijn, pijn in de ledematen, oedeem, pijn in bepaalde spieren, enz.

De triggerpoints zijn met een speciale massagetechniek goed te behandelen waardoor de pijn en symptomen op termijn verdwijnen. Door de spieren nauwkeurig te palperen worden de (meestal onverwachte) pijnlijke punten opgespoord en door fricties in de lengterichting van de spier gedeactiveerd.

Door Triggerpoint-therapie, het uitoefenen van druk op die verkrampte plekjes in de spieren, kan pijn worden verlicht en kunnen functies van verzwakte lichaamsdelen weer verbeteren. Daarbij wordt de cliënt geleerd om zelf de triggerpoints te behandelen zodat de triggerpoints intensief en zeer regelmatig aangepakt worden.

Ook last van pijn die nooit weg gaat?

Hoeveel therapie u ook volgt en hoelang u ook rust?

Steeds komt de klacht weer terug!?

Grote kans dat dit wordt veroorzaakt door myofascial triggerpoints!!

Regelmatig terugkerende hoofdpijn, maar ook nek-, schouder- en rugpijn zijn lastige ongemakken. Veel mensen hebben zich erbij neergelegd: ze gaan vroeg naar bed, nemen een warm bad of slikken een pijnstiller. Weinigen weten echter dat deze pijnen kunnen worden veroorzaakt door triggerpoints, hypergevoelige plekjes in het spierweefsel.

terug naar Natuurgeneeskunde